وسایل دست ساز چوبی با هنر بانوی کارآفرین ایرانی!
خلاقیت در خانه: هنر ایرانی علاوه بر عظمت ذاتی اش، هنوز در زندگی ما جریان دارد و باعث خلق هنرهای جدیدی می شود. با چیدانه باشید تا با هنر اصیل ایرانی در دست سازهای چوبی نرگس نارحسین خانی آشنا شویم.
هنر عشق است و عشق نه آن است که آید به زبان. در میان رنگها و نقشهای خیالت غرق میشوم و از تو سپاسگزارم که بیدرنگ همچون نسیمی دست مرا میگیری و از مشغلههای ذهنی دنیای مدرن به ژرفای سنت و اصالت ایرانی میبری. عجب دنیای بیرنگ و احساسی است دنیای سرد و تاریک مدرن!
دنیای نرگس و نقاشی
نرگس نارحسین خانی متولد تهران است. این بانوی هنرمند از ۹ تا ۱۵ سالگی شاگرد استاد آغداشلو بوده و در حضور مرحوم فرضینژاد کار با آبرنگ را فراگرفته است. او به خاطر علاقه وافری که به هنر و نقاشی داشته به هنرستان هنرهای تجسمی تهران رفته و در دانشگاه نیز رشته گرافیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است. این بانوی هنرمند به ایرانی بودنش افتخار میکند و در تمام کارهای هنریاش که شامل کار با نقاشی، چوب، پارچه و آینه است، از طرحها و رنگهای اصیل ایرانی به گونه جدید، نوظهور و مدرن استفاده میکند که در جامعه هنری این سبک کار را «پستمدرن» میگویند.
تلفیق هنر نقاشی و نجاری در دست سازهای چوبی!
وی از کودکی علاقه زیادی به کار با چوب داشت و کارهای هنری پدر مزید بر علت شد تا پس از مدتی گام در این مسیر بردارد؛ اما گامی بسیار متفاوت با دیگران. بافت بینظیر موجود در چوب و حس گرمای وجودی این مصالح وی را بر آن داشت تا چوب را همچون خمیر مجسمهسازی که بهراحتی با دستان مجسمهساز جان میگیرد به عنوان ماده اولیه انتخاب کند و سپس با تراشیدنش و تلفیق آن با نقشهای رنگی و ایرانی و آینههای رنگی که از ارسیهای ایرانی برگرفته، محصولی ناب و جدید خلق کند و چه بیاندازه در این کار موفق بوده و به هدفش که همواره خلق وسیلهای دکوراتیو و کاربردی بوده، رسیده است.
اصالت چوب در دستسازهای افرا
باید یادآوری کرد او در ابتدا وسایل چوبی را از نجاری تحویل میگرفته و سپس با ساختن رنگها و زدن طرحهای متناسب با کاربرد وسیله چوبی آن را به وسیلهای دکوراتیو و بینظیر تبدیل میکرده است. اما در حال حاضر و با گذشت زمان، در ابتدا با مطالعه سبکها و بررسی آثار، ایدهپردازی کرده و تصویر وسیله چوبی را ترسیم میکند و سپس با سفارش به نجار و حتی حضورش در نجاری و حساسیت بالا در تراشیدن وسیله چوبی به پرداختن رنگ و نقش بر آن مشغول میشود. از دستسازههای این بانو در حالی که بسیار ظریف و ویژه هستند، اغلب در کارهای خانه استفاده میشود؛ دستسازههایی که حتی قابلیت شستوشو هم دارند.
دست ساز چوبی، طرحهایی از هنر اصیل ایرانی
افرا درخت مورد علاقه نرگس نارحسینخانی است؛ به همین علت اسم برند خود را افرا انتخاب کرده و تمامی مجموعههای هنریاش به اقتضای موقعیت طراحی یا ایده دارای نام است؛ مجموعههایی بینظیری همچون:
- دوشنبه بعدازظهر انیسالدوله
- مجموعه هفت رنگ
- مجموعه گل و مرغ و ترنج
- مجموعه قرطاس (دستخط)
دوشنبه بعدازظهر انیسالدوله
دوشنبه بعدازظهر انیسالدوله اسم یکی از مجموعه جعبههای ایشان است که مربوط میشود به دوران قاجاریه. علت نامگذاری این مجموعه این بود که وی در روز دوشنبه مشغول طراحی این ایده بوده است.
مجموعه هفت رنگ
ایدههای این مجموعه را از کاخ گلستان و کاخ مقدم گرفته است. ایدههای این طرح نیز ترکیبی از کاشیکاریهای صفویه، زندیه و قاجاریه است.
مجموعه گل و مرغ و ترنج
در این مجموعه نیز از تصاویر پرندگان در کارها استفاده شده است.
مجموعه قرطاس (دستخط)
از نامهها و دست خطهای قدیمی در طرحهای این مجموعه استفاده کرده است.